fbpx

Story mukana Ilmastoannos-kampanjassa

Ilmastoannos-kampanja haastaa ravintolat asiakkaineen mukaan ilmastotalkoisiin – Story ravintolat mukana vegan pizzalla!

Pääkaupunkiseudun ravintoloissa kokeillaan syksyllä Ilmastoannos-merkkiä. Ilmastoannos-merkki auttaa asiakkaita tunnistamaan ruokalistalta ne annokset, joiden hiilijalanjälki on keskimääräistä pienempi. Ravintoloita kannustetaan mukaan kampanjaan tarjoamalla käyttöön Ilmastoannos-tunnus ja työkalut annosten hiilijalanjäljen laskemiseen.

Ilmastoannos-kampanja on osa Mission Zero Foodprint -hanketta, jonka tavoitteena on auttaa ravintoloita ja muita ruokapalveluyrityksiä kohti hiilineutraalimpaa toimintaa. Hanketta rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto ja Uudenmaan liitto.

Ruoka-annosten hiilijalanjälki näkyväksi

Ilmastoannos-kampanja rohkaisee ravintoloita tarjoamaan ilmastoystävällisiä vaihtoehtoja. Kampanjaan on ilmoittautunut jo useita ravintoloita ja lisää toivotaan mukaan. Muun muassa Dylan-ravintolat, Sofia Helsinki, Palmian ravintolat ja Löyly ovat jo ilmoittautuneet mukaan ja ottaneet Ilmastoannos-kampanjan innostuneesti vastaan.

”Löylyllä on kunnia olla mukana Ilmastoannos-kampanjassa, koska olemme tietoisia ympäristö- ja ilmastovaikutuksista ja pyrimme vähentämään niitä aktiivisesti. Vastuullisuus on ollut tärkeä arvo jo Löylyä rakennettaessa ja vastuullisuus ohjaa edelleen vahvasti toimintaamme”, kertoo Löylyn ravintolaryhmänjohtaja Jessina Koski.

Ilmastoannoksia tarjoillaan pääkaupunkiseudun ravintoloissa 25.10–28.11.2021.

Asiakkaille helposti tunnistettava Ilmastoannos-merkki tarjoaa tietoa ilmastoystävällisistä valinnoista sekä vaivattoman tavan vaikuttaa omaan hiilijalanjälkeen.

Kohti hiilineutraalia ravintolatoimintaa

Ilmastoannos-merkki voidaan antaa ruoka-annokselle, jonka raaka-aineiden yhteenlaskettu hiilijalanjälki on enintään 1,0 kg CO2e, eli noin 30% alle suomalaisen keskiarvon. Tulevaisuudessa Ilmastoannos-merkin kriteereitä on tarkoitus päivittää vastaamaan kansallisia ilmastotavoitteita. Tavoitteena on, että kampanjan jälkeen merkki otetaan laajemminkin ravintoloiden käyttöön tukemaan hiilineutraalisuustavoitteita.

”Helsingin kaupungin tytäryhtiönä olemme tavoittelemassa yhdessä asiakkaiden ja omistajamme kanssa 2030 hiilineutraaliustavoitetta. Siksi haluamme kehittää lounasvaihtoehtoja ja muuta tarjoomaa vähähiilisempään suuntaan. Ilmastoannos-kampanja tarjoaa käyttöömme arvokkaita työkaluja tämän tavoitteen saavuttamiseksi”, sanoo Palmian toimialajohtaja Ritva Mähönen.

Kampanjaan osallistuvien ravintoloiden käyttöön tarjotaan Clonet Oy:n OpenCO2.net-pohjainen Aterian Ilmastolaskuri, jonka lisäksi Unilever Food Solutions CO2-laskuri on vapaasti käytettävissä. Jamixin asiakkaat voivat olla mukana hyödyntäen palvelun omaa hiilijalanjälkilaskuria.

Ilmastoannos-kampanjan toteuttaa Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki. Mukana yhteistyössä ovat Helsingin kaupunki, HSY, Unilever Food Solutions, Jamix, Clonet, Lounastaja, TableOnline ja Positive Impact.

Ravintolat voivat ilmoittautua mukaan Ilmastoannos-kampanjaan osoitteessa ilmastoannos.fi

Jaa artikkeli
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter